نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 91
4- علاوه بر
اين" ما او را نزديك ساختيم و با او سخن گفتيم" (وَ
قَرَّبْناهُ نَجِيًّا). [1] نداى الهى
موهبتى بود و تكلم با او موهبت ديگر.
***
و
سرانجام" از رحمت خود، برادرش هارون را كه او نيز پيامبرى بود به او
بخشيديم" تا پشتيبان و يار و همكار او باشد (وَ
وَهَبْنا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنا أَخاهُ هارُونَ نَبِيًّا).
نكتهها:
1-"
مخلص" چه كسى است؟
در آيات فوق
خوانديم كه خداوند موسى را از بندگان" مخلص" خود (به فتح لام) قرار داد،
و اين مقام همانگونه كه اشاره كرديم مقامى است بسيار با عظمت، مقامى است توأم با
بيمه الهى از لغزشها و انحرافها، مقام نفوذناپذيرى در برابر شيطان كه جز در سايه
جهاد مداوم با نفس و اطاعت مستمر و پىگير از فرمان خدا به دست نمىآيد.
بزرگان علم
اخلاق اين مقام را مقامى بسيار بلند و عالى مىدانند و از آيات قرآن استفاده
مىشود كه" مخلصين" ويژگيها و افتخارات خاصى دارند كه در ذيل آيات مناسب
به خواست خدا خواهد آمد.
2- فرق رسول
و نبى
"
رسول" در اصل به معنى كسى است كه ماموريت و رسالتى بر عهده او
[1]" نجى" به معنى" مناجى"
كسى است كه با ديگرى به نحوى (سخن در گوشى) دارد، در اينجا خداوند نخست موسى را از
فاصله دورى صدا زد و بعد كه نزديك شد با او به نجوى پرداخت (ناگفته پيدا است كه
خداوند نه زبانى دارد و نه مكانى بلكه ايجاد امواج صوتى در فضا مىكند و با
بندهاى همچون موسى سخن مىگويد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 91