روشن است كه
در نشاه آخرت پردهها از برابر چشمها كنار مىرود، و گوشها شنوا مىشود، چرا كه
آثار حق در آنجا به مراتب از عالم دنيا آشكارتر است، اصولا مشاهده آن دادگاه و
آثار اعمال، خواب غفلت را از چشم و گوش انسان مىبرد، و حتى كوردلان آگاه و دانا
مىشوند، ولى چه سود كه اين بيدارى و آگاهى به حال آنها مفيد نيست.
بعضى از
مفسران كلمه" اليوم" در جمله" لكِنِ
الظَّالِمُونَ الْيَوْمَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ" را به
معنى روز قيامت گرفتهاند كه مفهوم آيه اين مىشود: در آنجا بينا و شنوا خواهند شد
اما اين بينايى و شنوايى در آن روز سودى به حالشان نخواهد داشت و در ضلال مبين
خواهند بود.
بار ديگر
روى سرنوشت افراد بىايمان و ستمگر در آن روز تكيه كرده مىفرمايد: اين كوردلان را
كه در غفلتند و ايمان نمىآورند از روز حسرت (روز رستاخيز) كه همه چيز پايان
مىگيرد و راه جبران و بازگشت نيست بترسان" (وَ
أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ فِي غَفْلَةٍ وَ
هُمْ لا يُؤْمِنُونَ).
مىدانيم روز
قيامت نامهاى مختلفى در قرآن مجيد دارد از جمله" يَوْمَ
الْحَسْرَةِ" هم نيكوكاران تاسف مىخورند اى كاش بيشتر عمل نيك انجام داده
بودند و هم بدكاران چرا كه پردهها كنار مىرود و حقائق اعمال و نتائج آن بر همه
كس آشكار مىشود.
جمله"
إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ" را بعضى مربوط به پايان گرفتن
برنامههاى
[1]" الف و لام" در" اليوم"
الف و لام" عهد" است، ولى طبق تفسير اول" عهد حضورى" است و
طبق تفسير دوم" عهد ذكرى".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 72