نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 71
بعضى ديگر
گفتند او فرزند خدا است!.
و بعضى ديگر
گفتند: او يكى از اقانيم ثلاثه (سه ذات مقدس) است، اب و ابن و روح القدس (خداى
پدر، خداى پسر و روح القدس)!.
و بعضى ديگر
گفتند: او سومين آن سه نفر است: خداوند معبود است، او هم معبود، و مادرش هم
معبود!.
سرانجام بعضى
گفتند او بنده خدا است و فرستاده او.
و فرقههاى
ديگر هر كدام سخنى گفتند بطورى كه اتفاق نظر بر هيچيك از اين عقائد حاصل نشد،
بزرگترين رقم طرفداران يك عقيده 308 نفر بود كه امپراطور آن را به عنوان يك اكثريت
نسبى پذيرفت و به عنوان عقيده رسمى از آن دفاع كرد و بقيه را كنار گذاشت، اما
عقيده توحيد كه متاسفانه طرفداران كمترى داشت در اقليت قرار گرفت.
[1] و از آنجا كه انحراف از اصل توحيد، بزرگترين انحراف مسيحيان محسوب
مىشود در ذيل آيه فوق ديديم كه چگونه خداوند آنها را تهديد مىكند كه در روز عظيم
رستاخيز در آن محضر عام و در برابر دادگاه عدالت پروردگار سرنوشت شوم و دردناكى
خواهند داشت. [2]
***
آيه بعد وضع آنها را در صحنه رستاخيز بيان
مىكند و مىگويد:" آنها در آن روز كه نزد ما مىآيند چه گوشهاى شنوا و چه
چشمهايى بينا پيدا مىكنند؟
ولى اين
ستمگران امروز كه در دنيا هستند در گمراهى آشكارند"
[2]" مشهد" در
آيه فوق ممكن است مصدر ميمى به معنى" شهود" باشد، و يا اسم مكان يا اسم
زمان به معنى محل يا زمان شهود، معانى اينها هر چند مختلف است ولى از نظر نتيجه چندان
تفاوتى با هم ندارد.
تفسير
نمونه ؛ ج13 ؛ ص72
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 71