نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 514
اما اينكه بعضى از مفسران احتمال دادهاند كه منظور از اين بازگشت، بازگشت به
فناء و نيستى، يا به هم پيچيدگى همچون آغاز آفرينش است، بسيار بعيد به نظر مىرسد.
و در پايان آيه مىفرمايد:" اين وعدهاى است كه ما دادهايم و قطعا آن را
انجام خواهيم داد" (وَعْداً
عَلَيْنا إِنَّا كُنَّا فاعِلِينَ) [1][2] از بعضى روايات
استفاده مىشود كه منظور از بازگشت خلق به صورت اول آن است كه انسانها بار ديگر پا
برهنه و عريان- آن گونه كه در آغاز آفرينش بودند- بازمىگردند، ولى بدون شك منظور
اين نيست كه مفهوم آيه منحصر در اين معنى باشد، بلكه اين يكى از چهرههاى بازگشت
آفرينش به صورت نخست است [3]
***
[1]" وعدا" مفعول فعل"
وعدنا" است كه در تقدير مىباشد.
[2] اين جمله در واقع چند گونه تاكيد
در بردارد، واژه" وعد" و سپس تعبير به" علينا" (بر ما) و سپس
تاكيد با" انا" و ديگر استفاده از فعل ماضى در" كنا" و همچنين
كلمه" فاعلين".