نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 513
و بعد از پايان كتابت نيز آن را مىپيچيدند و كنار مىگذاشتند و لذا هم نامهها
و هم كتابهايشان شكل طومار داشت اين طومار،" سجل" ناميده مىشد كه براى
كتابت از آن استفاده شده بود.
در اين آيه تشبيه لطيفى نسبت به درنورديدن طومار عالم هستى در پايان دنيا شده
است، در حال حاضر اين طومار گشوده شده و تمام نقوش و خطوط آن خوانده مىشود و هر
يك در جايى قرار دارد، اما هنگامى كه فرمان رستاخيز فرا رسد، اين طومار عظيم با
تمام خطوط و نقوشش، در هم پيچيده خواهد شد.
البته پيچيدن جهان به معنى فنا و نابودى آن نيست چنان كه بعضى پنداشتهاند
بلكه به معنى درهم كوبيده شدن و جمع و جور شدن آن است، و به تعبير ديگر شكل جهان
به هم مىخورد اما مواد آن نابود نمىشود، اين حقيقتى است كه از تعبيرات مختلف در
آيات معاد (مخصوصا بازگشت انسان از استخوان پوسيده و از قبرها) به خوبى مشاهده
مىشود.
سپس اضافه مىكند" همانگونه كه ما در آغاز آن را ايجاد كرديم باز هم
برمىگردانيم" و اين كار مشكل و سختى در برابر قدرت عظيم ما نيست (كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِيدُهُ).
در حقيقت اين تعبير شبيه تعبيرى است كه در آيه 29 سوره اعراف آمده است كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ:" همانگونه كه شما را در آغاز ايجاد كرد باز مىگرداند".
و يا همانند: وَ هُوَ الَّذِي يَبْدَؤُا الْخَلْقَ
ثُمَّ يُعِيدُهُ وَ هُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ:" او كسى است كه آفرينش را ايجاد كرد سپس آن را بازمىگرداند و اين بر
او آسانتر است" (روم- 27) [1]
[1] البته همانگونه كه در گذشته نيز
اشاره كردهايم در مورد قدرت بىپايان خداوند مشكل و آسان وجود ندارد، بلكه همه
كاملا يكسان است بنا بر اين تعبيرى كه در آيه فوق به كار رفته است در واقع از
ديدگاه انسانها است (دقت كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 513