نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 464
جنبه انتقامى ندارد، بلكه بر اساس انتخاب اصلح است، به اين معنى كه حق حيات و
استفاده از مواهب زندگى براى گروهى است كه در خط تكامل و سير الى- اللَّه باشند و
يا اگر روزى در خط انحراف افتادند بعدا تجديد نظر كرده و بازگردند، اما گروهى كه
فاسدند و در آينده نيز هيچگونه اميدى به اصلاحشان نيست جز مرگ و نابودى سرنوشتى
ندارند.
نكته:
ذكر اين نكته نيز لازم است كه در سرگذشت" ابراهيم" و"
لوط" كه سابقا خوانديم و همچنين" ايوب" و" يونس" كه در
آيات بعد خواهد آمد همانند نوح، تكيه بر مساله نجات و رهايى آنها از چنگال محنتها
و رنجها و دشمنان جبار شده است.
گويى برنامه اين است كه خداوند در اين سوره انبياء حمايت بىدريغش از
پيامبران، و نجاتشان را از چنگال مشكلات بازگو كند، تا مايه دلدارى براى پيامبر
اسلام و اميدوارى براى مؤمنان باشد، مخصوصا با توجه به اينكه اين سوره مكى است و
مسلمانان در آن هنگام شديدا در ناراحتى و رنج بودهاند، اهميت اين مساله روشنتر
مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 464