نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 460
و تعبير" فاسقين" بعد از" قَوْمَ سَوْءٍ" ممكن است
اشاره به اين باشد كه آنها هم از نظر قوانين الهى مردمى فاسق بودند، و هم از نظر
معيارهاى مردمى، حتى قطع نظر از دين و ايمان افرادى پست و پليد و آلوده و منحرف
بودند.
***
سپس به آخرين موهبت الهى در باره" لوط" اشاره كرده مىگويد: ما
او را در رحمت خاص خويش داخل كرديم" (وَ
أَدْخَلْناهُ فِي رَحْمَتِنا).
" چرا كه او از بندگان صالح بود" (إِنَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ).
اين رحمت ويژه الهى بيحساب به كسى داده نمىشود، اين شايستگى و صلاحيت لوط بود
كه او را مستحق چنين رحمتى ساخت.
راستى چه كارى از اين مشكلتر، و چه برنامه اصلاحى از اين طاقتفرساتر كه انسان
مدتى طولانى در شهر و ديارى كه اينهمه فساد و آلودگى دارد بماند و دائما به تبليغ
و ارشاد مردم گمراه و منحرف به پردازد، و كارش بجايى برسد كه حتى بخواهند مزاحم
ميهمانهاى او نيز بشوند، به راستى اين استقامت جز از پيامبران الهى و رهروان آنها
ساخته نيست، چه كسى از ما مىتواند تحمل چنين شكنجههاى روحى جانكاهى بكند؟!
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 460