responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 46

از امام على بن الحسين ع در حديثى چنين نقل شده:

صوم السكوت حرام‌

:" روزه سكوت حرام است" [1] و اين به خاطر تفاوت شرائط در آن زمان با زمان ظهور اسلام است.

ولى البته يكى از آداب صوم كامل در اسلام آنست كه انسان به هنگام روزه گرفتن زبان خود را از آلودگى به گناه و مكروهات حفظ كند، و همچنين چشم خود را از هر گونه آلودگى برگيرد، چنان كه در حديثى از امام صادق ع مى‌خوانيم‌

ان الصوم ليس من الطعام و الشراب وحده، ان مريم قالت‌ إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً، اى صمتا، فاحفظوا السنتكم و غضوا ابصاركم و لا تحاسدوا و لا تنازعوا:

" روزه تنها از خوردنى و نوشيدنى نيست، مريم گفت: من براى خداوند رحمان روزه‌اى نذر كرده‌ام يعنى سكوت را، بنا بر اين (هنگامى كه روزه هستيد) زبان خود را حفظ كنيد، ديدگان خود را از آنچه گناه است بربنديد، نسبت به يكديگر حسد نداشته باشيد، و نزاع نكنيد" [2]

5- يك غذاى نيرو بخش-

از اينكه در آيات بالا صريحا آمده است كه خداوند غذاى مريم را به هنگام تولد نوزاد رطب قرار داد، مفسران چنين استفاده كرده‌اند كه يكى از بهترين غذاها براى زنان بعد از وضع حمل، رطب (خرماى تازه) مى‌باشد.

در احاديث اسلامى نيز صريحا به اين مطلب اشاره شده است:

از امير مؤمنان على ع مى‌خوانيم كه از پيامبر اسلام ص نقل مى‌فرمايد:

ليكن اول ما تاكل النفساء الرطب، فان اللَّه عز و جل قال لمريم (ع):


[1] وسائل الشيعه جلد 7 صفحه 390.

[2] من لا يحضره الفقيه طبق نقل تفسير نور الثقلين جلد 3 صفحه 332.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 46
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست