نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 454
آيه بعد به يكى از مهمترين مواهب خدا به ابراهيم كه داشتن فرزندى صالح و نسلى
برومند و شايسته است اشاره كرده مىفرمايد:" ما به او اسحاق را بخشيديم و
يعقوب (فرزند اسحاق) را بر او افزوديم" (وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ نافِلَةً) [1]" و همه آنها را مردانى صالح و شايسته و مفيد قرار داديم" (وَ كُلًّا جَعَلْنا صالِحِينَ).
ساليان درازى گذشت كه ابراهيم در عشق و انتظار فرزند صالحى به سر مىبرد و آيه
100 سوره صافات گوياى اين خواسته درونى او است: رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ.
" پروردگارا فرزندى صالح به من مرحمت كن".
سرانجام خدا دعاى او را مستجاب كرد، نخست" اسماعيل" و سپس"
اسحاق" را به او مرحمت كرد كه هر كدام پيامبرى بزرگ و با شخصيت بودند.
تعبير به" نافلة" كه ظاهرا تنها توصيفى براى يعقوب است از اين نظر
باشد كه ابراهيم تنها فرزند صالحى تقاضا كرده بود، خدا نوه صالحى نيز بر آن افزود،
زيرا" نافلة" در اصل به معنى موهبت و يا كار اضافى است.
***
آخرين آيه مورد بحث به مقام امامت و رهبرى اين پيامبر بزرگ و بخشى از صفات
و برنامههاى مهم و پرارزش آنها بطور جمعى اشاره مىكند.
در اين آيه مجموعا" شش قسمت" از اين ويژگيها بر شمرده شده كه با
اضافه كردن توصيف به صالح بودن كه از آيه قبل استفاده مىشود مجموعا هفت
[1] عدم ذكر اسماعيل در اينجا با
اينكه او نخستين فرزند ابراهيم بود شايد به خاطر آنست كه تولد اسحاق از مادرى نازا
همچون ساره آن هم در سنى كه عادتا قادر به وضع حمل نبود مساله فوق العاده عجيبى به
نظر مىرسيد در حالى كه تولد اسماعيل از مادرش هاجر اين چنين عجيب نبود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 454