نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 423
بر آنها است، روشنتر مىسازد.
در نخستين آيه مىفرمايد:" ما به موسى و هارون" فرقان"، وسيله
تشخيص حق از باطل بخشيديم، و نور و يادآورى براى پرهيزكاران" (وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسى وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِياءً
وَ ذِكْراً لِلْمُتَّقِينَ).
تفسير نمونه ؛ ج13 ؛ ص423
فرقان" در اصل به معنى چيزى است كه حق را از باطل جدا مىكند و وسيله
شناسايى اين دو است، در اينكه منظور از آن در اينجا چيست تفسيرهاى متعددى ذكر
كردهاند:
بعضى آن را به معنى تورات.
و بعضى شكافته شدن دريا براى بنى اسرائيل كه نشانه روشنى از عظمت حق و حقانيت
موسى بود دانستهاند.
در حالى كه بعضى اشاره به ساير معجزات و دلائلى كه در اختيار موسى و هارون
بود، مىدانند.
ولى اين تفسيرها هيچگونه با هم منافاتى ندارند، چرا كه ممكن است فرقان هم
اشاره به" تورات" و هم اشاره" به ساير معجزات و دلائل" موسى ع
باشد.
در ساير آيات، نيز" فرقان" گاهى به خود" قرآن" اطلاق شده،
مانند تَبارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقانَ
عَلى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمِينَ نَذِيراً:" بزرگ و پر بركت است خدايى كه فرقان را بر بندهاش نازل كرد تا جهانيان
را انذار كند" (سوره فرقان- آيه 1).
و گاه به پيروزيهاى معجزهآسايى كه نصيب پيامبر ص گرديد، همانگونه كه در مورد
جنگ بدر" يَوْمَ الْفُرْقانِ" فرموده است (انفال- 41).
اما واژه" ضياء" به معنى نور و روشنايى است كه از درون ذات
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 423