نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 420
اين ترازوهاى سنجش آن چنان دقيق و منظم است كه گويى عين عدالت مىباشد [1] و به همين دليل
بلافاصله اضافه مىكند": به هيچكس در آنجا كمترين ظلم و ستمى نمىشود" (فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً).
نه از پاداش نيكوكاران چيزى كاسته مىشود، و نه به مجازات بدكاران افزوده
مىگردد.
اما اين نفى ظلم و ستم، مفهومش اين نيست كه در حساب دقت نمىشود بلكه" اگر
به مقدار سنگينى يك دانه خردل كار نيك و بدى باشد ما آن را حاضر مىسازيم" و
مورد سنجش قرار مىدهيم (وَ إِنْ
كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها).
" و همين قدر كافى است كه ما حسابگر اعمال بندگان باشيم" (وَ كَفى بِنا حاسِبِينَ).
" خردل" گياهى است كه داراى دانه سياه بسيار كوچكى است، و ضرب المثل
در كوچكى و حقارت مىباشد.
نظير اين تعبير در جاى ديگر قرآن به عنوان" مِثْقالَ ذَرَّةٍ""
سنگينى يك ذره" (يك مورچه بسيار كوچك يا يك جزء كوچك از خاك و غبار) آمده است
(زلزال آيه 7).
قابل توجه اينكه در قرآن مجيد در شش مورد تعبير به" مِثْقالَ ذَرَّةٍ" و
در دو مورد تعبير به" مِثْقالَ
حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ" شده است.
در حقيقت در آيه فوق، با شش تعبير مختلف، تاكيدى بر مساله حساب و كتاب دقيق
روز قيامت شده است.
كلمه" موازين" آنهم به صورت جمع و سپس ذكر وصف" قسط" و به
دنبال آن، تاكيدى بر نفى ظلم" فَلا
تُظْلَمُ نَفْسٌ" و پس از آن ذكر كلمه" شيئا"
(هيچ
[1] گرچه" موازين" جمع است،
و قسط مفرد است، ولى با توجه به اينكه قسط مصدر مىباشد، و مصدر جمع بسته نمىشود،
مشكلى به وجود نمىآيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 420