نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 410
دوزخ چنان نيست كه از يك سو آنها را احاطه كند، هم قسمت پيش روى آنها در آتش
است و هم پشتها، گويى در وسط آتش غرق و دفن مىشوند! و جمله" وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ" اشاره به اين است كه اين بتهايى را كه گمان مىبرند شفيعان و ياوران
آنها خواهند بود هيچكارى از آنها ساخته نيست.
***
و جالب اينكه" اين مجازات الهى و آتش سوزان به صورت ناگهانى به سراغ
آنها مىآيد آن چنان كه مبهوتشان مىكند"! (بَلْ تَأْتِيهِمْ بَغْتَةً فَتَبْهَتُهُمْ).
" و آن چنان غافلگير و مقهورشان مىسازد كه قدرت بر دفع آن را
ندارند" (فَلا يَسْتَطِيعُونَ رَدَّها).
حتى اگر تقاضاى مهلت كنند و بر خلاف آنچه تا آن وقت عجله مىكردند درخواست
تاخير نمايند" به آنها مهلت داده نمىشود" (وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ).
نكتهها: [1- اگر انسان ذاتا عجول آفريده شده چرا نهى از عجله مىكند؟]
1- با توجه به آيات فوق اين سؤال پيش مىآيد كه اگر انسان طبيعتا عجول است پس
چرا به دنبال آن نهى از عجله مىكند و مىگويد:" فَلا تَسْتَعْجِلُونِ" آيا اين دو با هم متضاد نيست.
در پاسخ مىگوئيم با توجه به اصل اختيار و آزادى اراده انسان و قابل تغيير
بودن صفات و روحيات و ويژگيهاى اخلاقى، هيچگونه تضادى در كار نيست، چرا كه با
تربيت و تزكيه نفس مىتوان اين حالت را دگرگون ساخت.
2- جمله" بَلْ تَأْتِيهِمْ بَغْتَةً
فَتَبْهَتُهُمْ" (عذاب الهى بطور ناگهانى به سراغ آنها
مىآيد آن چنان كه مبهوتشان مىكند) ممكن است اشاره به اين باشد كه عذابهاى قيامت
همه چيزش با عذاب دنيا متفاوت است مثلا در باره آتش جهنم مىخوانيم:" نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى
الْأَفْئِدَةِ"" آتش برافروخته
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 410