نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 361
كه پيش از تو آمدند، مردانى بودند كه وحى به آنها ميفرستاديم" (وَ ما أَرْسَلْنا قَبْلَكَ إِلَّا رِجالًا نُوحِي
إِلَيْهِمْ).
اين يك واقعيت تاريخى است كه همگان از آن آگاهند" و اگر شما نمىدانيد از
آگاهان بپرسيد" (فَسْئَلُوا أَهْلَ
الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ).
اهل ذكر كيانند؟
بدون شك" اهل ذكر" از نظر مفهوم لغوى، تمام آگاهان و مطلعان را در
بر مىگيرد و آيه فوق بيانگر يك قانون كلى عقلايى در مورد" رجوع جاهل به
عالم" است، هر چند مورد و مصداق آيه، دانشمندان اهل كتاب بودند ولى اين مانع
كليت قانون نيست.
به همين دليل دانشمندان و فقهاى اسلام به اين آيه براى مساله" جواز تقليد
از مجتهدان اسلامى" استدلال كردهاند.
و اگر مىبينيم در رواياتى كه از طرق اهل بيت ع به ما رسيده، اهل ذكر به على ع
يا ساير امامان اهل بيت ع تفسير شده به معنى انحصار نيست، بلكه بيان واضحترين
مصداقهاى اين قانون كلى است.
توضيح بيشتر را در اين باره، در تفسير آيه 43 سوره نحل (جلد 11 صفحه 240 تا
246) مطالعه فرمائيد.
آيه بعد توضيح بيشترى در مورد بشر بودن پيامبران مىدهد و مىگويد:
" ما پيامبران را پيكرهايى كه غذا نخورند قرار نداديم و آنها هرگز عمر
جاويدان نداشتند" (وَ ما جَعَلْناهُمْ
جَسَداً لا يَأْكُلُونَ الطَّعامَ وَ ما كانُوا خالِدِينَ).
جمله" لا يَأْكُلُونَ الطَّعامَ" اشاره به چيزى است كه در جاى ديگر از قرآن در ارتباط
با همين ايراد آمده است: وَ قالُوا ما لِهذَا
الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعامَ
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 361