نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 36
نكتهها:
1- منظور
از" روح خدا" چيست؟-
تقريبا همه
مفسران معروف، روح را در اينجا به جبرئيل فرشته بزرگ خدا تفسير كردهاند، و تعبير"
روح" از او به خاطر آنست كه روحانى است و هم وجودى است حياتبخش، چرا كه حامل
رسالت الهى به پيامبران است كه احياء كننده همه انسانهاى لايق مىباشد و اضافه روح
در اينجا به خدا دليل بر عظمت و شرافت اين روح است، كه يكى از اقسام اضافه، اضافه
تشريفيه است.
ضمنا از اين
آيه استفاده مىشود كه نزول جبرئيل مخصوص پيامبران نبوده البته به عنوان وحى و
آوردن شريعت و كتب آسمانى منحصرا بر آنها نازل مىشده ولى براى رساندن پيامهاى
ديگر (مانند پيام فوق به مريم) مانعى ندارد كه با غير پيامبران نيز روبرو شود.
2-"
تمثل" چيست؟-
" تمثل"
در اصل از ماده" مثول" بمعنى ايستادن در برابر شخص يا چيزى است، و"
ممثل" به چيزى مىگويند كه به صورت ديگرى نمايان گردد، بنا بر اين
فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا مفهومش اين است كه آن فرشته الهى به
صورت انسانى درآمد.
بدون شك معنى
اين سخن آن نيست كه جبرئيل، صورتا و سيرتا تبديل به يك انسان شد، چرا كه چنين
انقلاب و تحولى ممكن نيست بلكه منظور اين است كه او به صورت انسان درآمد هر چند
سيرت او همان فرشته بود، ولى مريم در ابتداى امر كه خبر نداشت چنين تصور مىكرد كه
در برابر او انسانى است سيرة و صورتا.
در روايات
اسلامى و تواريخ" تمثل" به معنى وسيع كلمه، بسيار ديده مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 36