نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 343
در حقيقت اين تعبير شبيه همان چيزى است كه در سوره ذاريات آيه 56- 58 وارد شده
است" وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا
لِيَعْبُدُونِ ما أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَ ما أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِ
إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ": من جن و انس را نيافريدم مگر بخاطر اينكه عبادتم كنند، من از آنها
روزى نمىطلبم، و نمىخواهم طعامم دهند، خداوند روزى دهنده همگان است و صاحب قدرت
مستحكم".
و به اين ترتيب نتيجه عبادات مستقيما به خود عبادت كنندگان باز مىگردد.
و در پايان آيه اضافه مىكند" عاقبت و سرانجام نيك از آن تقوا است"
(وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى).
آنچه باقى مىماند و سرانجامش مفيد و سازنده و حياتبخش است همان تقوا و
پرهيزكارى است، پرهيزكاران سرانجام پيروزند و بىتقوايان محكوم به شكست.
اين احتمال در تفسير جمله اخير نيز وجود دارد كه هدف آن تاكيد در زمينه روح
تقوا و اخلاص در عبادات است، چرا كه اساس عبادت همين است، در آيه 37 سوره حج،
مىخوانيم:" لَنْ يَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا
دِماؤُها وَ لكِنْ يَنالُهُ التَّقْوى مِنْكُمْ":" گوشتهاى حيوانات قربانى و خونهاى آنها به خدا نمىرسد، ولى
تقواى شما به او مىرسد" آنچه به مقام قرب او از اعمال شما واصل مىگردد
پوسته و ظاهر آن نيست، بلكه مغز و باطن و اخلاصى كه در آن است به مقام قربش راه
مىيابد.
***
آيه بعد به يكى از بهانهجوئيهاى كفار اشاره كرده مىگويد:" آنها
گفتند چرا پيامبر معجزهاى از سوى پروردگارش- آن چنان كه ما مىخواهيم-
نمىآورد" (وَ قالُوا لَوْ لا يَأْتِينا بِآيَةٍ مِنْ
رَبِّهِ).
بلافاصله به آنها پاسخ مىگويد:" آيا خبرهاى روشن اقوام پيشين كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 343