نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 337
مىشود اشاره به زمان حتمى پايان زندگى انسان است [1] به هر حال ستمكاران بىايمان و مجرمان جسور
نبايد از تاخير عذاب الهى مغرور شوند، و اين واقعيت را ناديده بگيرند كه اين لطف
خدا، اين سنت الهى، اين قانون تكامل است كه ميدان را براى آنها گشوده.
***
سپس روى سخن را به پيامبر ص كرده، مىگويد:" اكنون كه بنا نيست اين
بدكاران فورا مجازات شوند تو در برابر آنچه آنها مىگويند صابر و شكيبا باش"
(فَاصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ).
و براى تقويت روحيه پيامبر ص و تسلى خاطر او دستور راز و نياز با خدا و نماز و
تسبيح را مىدهد و مىگويد:" قبل از طلوع آفتاب و پيش از غروب آن، همچنين در
اثناء شب و اطراف روز تسبيح و حمد پروردگارت را بجا آور تا راضى و خشنود شوى"
و قلب تو در برابر سخنان دردآور آنها ناراحت نشود (وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ
قَبْلَ غُرُوبِها وَ مِنْ آناءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَ أَطْرافَ النَّهارِ
لَعَلَّكَ تَرْضى).
بدون شك اين حمد و تسبيح مبارزهاى است با شرك و بتپرستى در عين صبر و
شكيبايى در برابر بدگوئيها و سخنان ناهنجار مشركان.
ولى در اينكه منظور حمد و تسبيح مطلق است و يا اشاره به خصوص نمازهاى پنجگانه
روزانه، در ميان مفسران گفتگو است، جمعى معتقدند كه بايد ظاهر عبارت را به همان
معنى وسيعش رها كرد و از آن تسبيح و حمد مطلق استفاده نمود، در حالى كه گروهى ديگر
آن را اشاره به نمازهاى پنجگانه مىدانند، به اين
[1] براى توضيح بيشتر به بحث مشروحى
كه در جلد پنجم ذيل آيه 1 و 2 سوره انعام (صفحه 148) آوردهايم مراجعه فرمائيد،
ضمنا از نظر تركيب نحوى،" أَجَلٌ
مُسَمًّى" عطف بر" كلمة" مىباشد،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 337