نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 335
نخستين آيات مورد بحث به يكى از بهترين و مؤثرترين طرق بيدارى كه مطالعه تاريخ
پيشينيان است اشاره كرده چنين مىگويد:" آيا براى هدايت آنها همين كافى نيست
كه بسيارى از اقوام گذشته را كه در قرون پيشين زندگى مىكردند هلاك كرديم" (أَ فَلَمْ يَهْدِ لَهُمْ كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ
الْقُرُونِ) [1] همان كسانى كه گرفتار مجازات دردناك الهى شدند و"
اينها در مساكن ويران شده آنان رفت و آمد دارند" (يَمْشُونَ فِي مَساكِنِهِمْ).
اينها در مسير رفت و آمد خود، به خانههاى قوم عاد (در سفرهاى يمن) و مساكن
ويران شده قوم ثمود (در سفر شام) و منازل زير و رو گشته قوم لوط (در سفر فلسطين)
مىگذرند، آثار آنها را مىبينند، ولى درس عبرت نمىگيرند ويرانيهايى كه با زبان
بىزبانى، ماجراهاى دردناك پيشين را بازگو مىكند و به مردم امروز و آينده هشدار
مىدهد، فرياد مىكشد و سرانجام ظلم و كفر و فساد را بيان مىدارد.
آرى" در اينها دلائل روشن و آيات فراوانى است براى صاحبان عقل و انديشه
بيدار" (إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِأُولِي النُّهى) [2] موضوع عبرت گرفتن از تاريخ پيشينيان از مسائلى است كه قرآن و احاديث اسلامى
زياد روى آن تكيه كرده است و حقا معلم بيداركنندهاى است چه بسيارند افرادى كه از
هيچ موعظهاى پند نمىگيرند، اما ديدن صحنههايى از آثار عبرتانگيز گذشتگان آنها
را تكان مىدهد و بسيار مىشود كه مسير زندگى آنها را دگرگون ميسازد.
[1] همانگونه كه سابقا نيز
گفتهايم" قرون" جمع" قرن" به معنى مردمى است كه در يك عصر
زندگى مىكنند و گاهى به خود آن زمان نيز قرن گفته مىشود (از ماده مقارنه).
[2]" نهى" از ماده"
نهى" در اينجا به معنى" عقل" است چرا كه عقل انسان را از زشتيها و
بديها نهى مىكند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 335