responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 331

نابينا!، و به نقل مرحوم طبرسى از بعضى از مفسران انهم اعمى عن جهات الخير لا يهتدى لشى‌ء منها:" آنها در برابر آنچه خير و سعادت و نعمت است نابينا هستند و آنچه عذاب و شر و مايه حسرت و بدبختى است بينا مى‌باشند" چرا كه نظام آن جهان با نظام اين جهان متفاوت است.

اين احتمال نيز وجود دارد كه آنها در پاره‌اى از منازل و مواقف نابينا هستند و در پاره‌اى بينا مى‌شوند.

ضمنا منظور از فراموش شدن مجرمان در جهان ديگر اين نيست كه خداوند آنها را فراموش مى‌كند بلكه روشن است كه منظور معامله فراموشى با آنها كردن است، همانگونه كه در تعبيرات روزمره خود داريم كه اگر كسى به ديگرى بى‌اعتنايى كرد مى‌گويد: چرا ما را فراموش كردى؟

3- اسراف در گناه‌

جالب اينكه در آيات فوق اين مجازاتهاى دردناك براى افرادى ذكر شده كه اسراف مى‌كنند و ايمان به آيات خدا نمى‌آورند.

تعبير به" اسراف" در اينجا ممكن است اشاره به اين باشد كه آنها نعمتهاى خداداد مانند چشم و گوش و عقل را در مسيرهاى غلط به كار انداختند و اسراف چيزى جز اين نيست كه انسان نعمت را بيهوده بر باد دهد.

و يا اشاره به اين است كه گنهكاران دو دسته‌اند، گروهى گناهان محدودى دارند و ترسى از خدا در دل، يعنى رابطه خود را به كلى با پروردگار نبريده‌اند اگر فرضا ظلم و ستمى مى‌كند بر يتيم و بينوا روا نمى‌دارد و در عين حال خود را مقصر مى‌شمرد و در پيشگاه خدا روسياه مى‌داند بدون شك چنين فردى گنهكار است و مستحق مجازات اما با كسى كه بى‌حساب گناه مى‌كند و هيچ قيد و شرطى براى گناه قائل نيست و گاهى به انجام گناه افتخار مى‌كند و يا گناه را كوچك‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 331
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست