نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 314
ولى تفسير نخست نزديكتر به نظر مىرسد.
2- در علم افزونطلب باش-
از آنجا كه نهى از عجله به هنگام دريافت وحى ممكن است اين توهم را ايجاد كند
كه از كسب علم بيشتر، نهى شده بلافاصله با جمله قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً:" بگو پروردگارا علم مرا زياد كن" جلو اين پندار گرفته شده است،
يعنى شتابزدگى درست نيست، ولى تلاش براى افزايش علم لازم است.
بعضى از مفسران نيز گفتهاند كه در جمله اول به پيامبر ص دستور داده شده است
كه در فهم همه جانبه آيات پيش از تبيين آن در آيات ديگر عجله نكند و در جمله دوم
دستور داده شده است كه از خدا آگاهى بيشتر نسبت به ابعاد مختلف آيات قرآن بخواهد.
به هر حال جايى كه پيامبر ص با آن علم سرشار و روح مملو از آگاهى مامور باشد
كه تا پايان عمر، از خدا افزايش علم بطلبد، وظيفه ديگران كاملا روشن است، در حقيقت
از نظر اسلام، علم هيچ حد و مرزى را نمىشناسد، افزون طلبى در بسيارى از امور
مذموم است، ولى در علم ممدوح است، افراط بد است ولى افراط در علم معنى ندارد.
علم مرز مكانى ندارد، تا چين و ثريا نيز بايد در طلبش دويد.
مرز زمانى ندارد از گاهواره تا گور ادامه دارد.
از نظر معلم مرز نمىشناسد چرا كه حكمت گمشده مؤمن است نزد هر كس بيابد آن را
مىگيرد و اگر گوهرى از دهان ناپاكى بيفتد آن را برمىدارد.
مرز از نظر ميزان تلاش و كوشش نيز ندارد به اعماق درياها فرو مىرود و كسب
دانش مىكند و حتى در راه كسب آن جان عزيزش را مىدهد.
به اين ترتيب در منطق اسلام كلمه" فارغ التحصيل" يك كلمه بىمعنى
است، يك مسلمان راستين هرگز تحصيل علمش پايان نمىپذيرد، همواره دانشجو
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 314