responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 307

ظلم در كنار جهنم زانو زده‌اند نوميدانه به آنها نگاه مى‌كنند و حسرت مى‌برند!.

***
و از آنجا كه روش قرآن غالبا بيان تطبيقى مسائل است بعد از ذكر سر- نوشت ظالمان و مجرمان در آن روز، به بيان حال مؤمنان پرداخته مى‌گويد:

" اما كسانى كه اعمال صالحى انجام دهند، در حالى كه ايمان دارند، آنها نه از ظلم و ستمى مى‌ترسند و نه از نقصان حقشان" (وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلا يَخافُ ظُلْماً وَ لا هَضْماً) [1] تعبير به" مِنَ الصَّالِحاتِ‌" اشاره به اين است كه اگر نتوانند همه اعمال صالح را انجام دهند لا اقل بخشى از آن را بجا مى‌آورند، چرا كه ايمان بدون عمل صالح، درختى است بى‌ميوه همانگونه كه عمل صالح بدون ايمان درختى است بى‌ريشه كه ممكن است چند روزى سر پا بماند اما سرانجام مى‌خشكد، به همين دليل بعد از ذكر عمل صالح در آيه فوق، قيد و هو مؤمن آمده است.

اصولا" عمل صالح" نمى‌تواند بدون ايمان، وجود پيدا كند، و اگر هم گاهى افراد بى‌ايمان اعمال نيكى انجام دهند بدون شك محدود و ضعيف و استثنايى خواهد بود، و به تعبير ديگر براى اينكه عمل صالح به طور مستمر و ريشه‌دار و عميق انجام گيرد بايد از عقيده پاك و اعتقاد صحيحى سيراب گردد.

نكته‌ها:

1- فرق" طلم" و" هضم"

در آخرين جمله آيات مورد بحث خوانديم كه مؤمنان صالح، در آن روز


[1]" هضم" در لغت به معنى نقص است، و اگر جذب شدن غذا را به بدن هضم مى‌گويند به خاطر آن است كه آن غذا ظاهرا كم مى‌شود و تفاله‌هاى آن باقى مى‌ماند.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 307
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست