و در
آخرين جمله موسى، با تاكيد فراوان روى مساله توحيد، حاكميت خط اللَّه را مشخص كرد
و چنين گفت:" معبود شما تنها اللَّه است، همان خدايى كه معبودى جز او نيست،
همان خدايى كه علمش همه چيز را فرا گرفته" (إِنَّما إِلهُكُمُ اللَّهُ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ
وَسِعَ كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً).
نه همچون بتهاى ساختگى كه نه سخنى مىشنوند، نه پاسخى مىگويند، نه مشكلى
مىگشايند و نه زيانى را دفع مىكنند.
در واقع جمله" وَسِعَ كُلَّ شَيْءٍ
عِلْماً" در مقابل توصيفى است كه در چند آيه قبل
در باره گوساله و نادانى و ناتوانى آن بيان شده بود.
نكتهها:
1- در برابر حوادث سخت، بايد سخت ايستاد
روش موسى ع در برابر انحراف گوسالهپرستى بنى اسرائيل، روشى است قابل اقتباس
براى هر زمان و هر مكان در زمينه مبارزه با انحرافات سخت و پيچيده.
اگر موسى ع مىخواست تنها با اندرز و موعظه و مقدارى استدلال، جلو صدها هزار
گوسالهپرست بايستد مسلما كارى از پيش نمىبرد، او مىبايست در اينجا در برابر سه
جريان، قاطعانه بايستد، در مقابل برادرش، در مقابل سامرى
[1] نظير اين برخورد قاطع براى
ريشهكن كردن افكار انحرافى را در مورد مسجد ضرار در قرآن به طور اشاره، و در تاريخ
و حديث به طور مشروح، مىخوانيم كه پيامبر (ص) دستور داد مسجد ضرار را نخست
بسوزانند و باقيمانده آن را ويران كنند و جايگاه آن را محل زباله مردم مدينه سازند
(براى توضيح بيشتر به جلد 8 تفسير نمونه صفحه 143 ذيل آيات 107 تا 110 سوره توبه
مراجعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 290