responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 285

بعد از پايان گفتگو با برادرش هارون و تبرئه او، به محاكمه سامرى پرداخت و" گفت: اين چه كارى بود كه تو انجام دادى و چه چيز انگيزه تو بود اى سامرى"؟! (قالَ فَما خَطْبُكَ يا سامِرِيُ‌).

***
او در پاسخ" گفت: من از مطالبى آگاه شدم كه آنها نديدند و آگاه نشدند" (قالَ بَصُرْتُ بِما لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ‌).

" من چيزى از آثار رسول و فرستاده خدا را گرفتم، و سپس آن را به دور افكندم و اينچنين نفس من مطلب را در نظرم زينت داد"! (فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُها وَ كَذلِكَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي‌).

در اينكه: منظور سامرى از اين سخن چه بوده؟ در ميان مفسران دو تفسير معروف است:

نخست اينكه: مقصودش آن است كه به هنگام آمدن لشكر فرعون به كنار درياى نيل، من جبرئيل را بر مركبى ديدم كه براى تشويق آن لشكر به ورود در جاده‌هاى خشك شده دريا در پيشاپيش آنها حركت مى‌كرد، قسمتى از خاك زير پاى او يا مركبش را بر گرفتم، و براى امروز ذخيره كردم، و آن را در درون گوساله طلايى افكندم و اين سر و صدا از بركت آن است! تفسير ديگر اينكه: من در آغاز به قسمتى از آثار اين رسول پروردگار (موسى) مؤمن شدم، و سپس در آن ترديد كردم و آن را بدور افكندم، و به سوى آئين بت‌پرستى گرايش نمودم، و اين در نظر من جالبتر و زيباتر بود! طبق تفسير اول،" رسول" به معنى" جبرئيل" است، در حالى كه در تفسير دوم" رسول" به معنى موسى است.

" اثر" در تفسير اول به معنى" خاك زير پا" است، و در تفسير دوم به معنى" بخشى از تعليمات است"،" نبذتها" در تفسير اول به معنى افكندن خاك در

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 285
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست