نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 27
مشمول اين
سلامت خواهند بود.
جالب اينكه
در روايتى از امام على بن موسى الرضا ع مىخوانيم:
ان اوحش ما
يقوم على هذا الخلق فى ثلاث مواطن: يوم يلد و يخرج من بطن امه فيرى الدنيا، و يوم
يموت فيعاين الآخرة و اهلها، و يوم يبعث حيا، فيرى احكاما لم يرها فى دار الدنيا و
قد سلم اللَّه على يحيى فى هذه المواطن الثلاث و آمن روعته فقال و سلام عليه.
..
وحشتناكترين دوران زندگى انسان سه مرحله است، آن روز كه متولد مىشود و چشمش به
دنيا مىافتد، و آن روز كه مىميرد و آخرت و اهل آن را مىبيند و آن روز كه
برانگيخته مىشود و احكام و قوانينى را مىبيند كه در اين جهان حكمفرما نبود،
خداوند سلامت را در اين سه مرحله شامل حال يحيى نمود و او را در برابر وحشتها
امنيت و آرامش داد و فرمود: وَ سَلامٌ عَلَيْهِ ...[1] پروردگارا در اين سه موطن حساس و بحرانى سلامت را به ما مرحمت كن.
3- نبوت در
خردسالى
درست است كه
دوران شكوفايى عقل انسان معمولا حد و مرز خاصى دارد ولى مىدانيم هميشه در انسانها
افراد استثنايى وجود داشتهاند، چه مانعى دارد كه خداوند اين دوران را براى بعضى
از بندگانش به خاطر مصالحى فشردهتر كند و در سالهاى كمترى خلاصه نمايد، همانگونه
كه براى سخن گفتن معمولا گذشتن يكى دو سال از تولد لازم است در حالى كه مىدانيم
حضرت مسيح ع در همان روزهاى نخستين زبان به سخن گشود، آنهم سخنى بسيار پر محتوا كه
طبق روال عادى در شان انسانهاى بزرگسال بود، چنان كه در تفسير آيات آينده به
خواست