نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 268
اين راه رضايت تو را بهتر جلب كنم، آرى من عاشق رضاى توام و مشتاق شنيدن
فرمانت.
***
ولى بالآخره در اين ديدار، جلوههاى معنوى پروردگار از سى شب به چهل شب
تمديد شد، و زمينههاى مختلفى كه از قبل در ميان بنى اسرائيل براى انحراف وجود
داشت كار خود را كرد، سامرى آن مرد هوشيار منحرف مياندار شد، و با استفاده كردن از
وسائلى كه بعدا اشاره خواهيم كرد گوسالهاى ساخت و جمعيت را به پرستش آن فرا
خواند.
بدون شك زمينههايى مانند مشاهده گوسالهپرستى مصريان، و يا ديدن صحنه
بتپرستى (گاوپرستى) پس از عبور از رود نيل، و تقاضاى ساختن بتى همانند آنها، و
همچنين تمديد ميعاد موسى و بروز شايعه مرگ او از ناحيه منافقان و بالآخره جهل و
نادانى اين جمعيت در بروز اين حادثه و انحراف بزرگ از توحيد به كفر اثر داشت، چرا
كه حوادث اجتماعى معمولا بدون مقدمه، رخ نمىدهد منتها گاهى اين مقدمات آشكار است
و گاهى مرموز و پنهان.
به هر حال شرك در بدترين صورتش دامان بنى اسرائيل را گرفت بخصوص كه بزرگان قوم
هم در خدمت موسى در ميعادگاه بودند و تنها رهبر جمعيت هارون بود، بىآنكه دستياران
مؤثرى داشته باشد.
بالآخره در آنجا بود كه خداوند به موسى ع در همان ميعادگاه" فرمود ما قوم
تو را بعد از تو آزمايش كرديم، ولى از عهده امتحان خوب بيرون نيامدند و سامرى آنها
را گمراه كرد" (قالَ فَإِنَّا قَدْ
فَتَنَّا قَوْمَكَ مِنْ بَعْدِكَ وَ أَضَلَّهُمُ السَّامِرِيُ).
***
موسى با شنيدن اين سخن آن چنان برآشفت كه تمام وجودش گويى شعلهور
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 268