نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 262
براى توضيح بيشتر به جلد اول ذيل آيه فوق مراجعه فرمائيد.
***
در آيه بعد به دنبال ذكر اين نعمتهاى سهگانه پر ارزش آنها را چنين مخاطب
مىسازد" از روزيهاى پاكيزهاى كه به شما داديم بخوريد، ولى در آن طغيان
نكنيد" (كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ وَ
لا تَطْغَوْا فِيهِ).
طغيان در نعمتها آن است كه انسان به جاى اينكه از آنها در راه اطاعت خدا و
طريق سعادت خويش استفاده كند، آنها را وسيلهاى براى گناه، ناسپاسى و كفران و
گردنكشى و اسير افكارى قرار دهد، همانگونه كه بنى اسرائيل چنين كردند، اينهمه
نعمتهاى الهى را دريافت داشتند و سپس راه كفر و طغيان و گناه را پيمودند.
و به دنبال آن به آنها هشدار مىدهد،" اگر طغيان كنيد، غضب من دامان شما
را خواهد گرفت" (فَيَحِلَّ عَلَيْكُمْ
غَضَبِي).
" و هر كس غضب من بر او وارد شود سقوط مىكند" (وَ مَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوى).
" هوى" در اصل به معنى سقوط كردن از بلندى است، كه معمولا نتيجه آن،
نابودى است، به علاوه در اينجا اشاره به سقوط مقامى و دورى از قرب پروردگار و
رانده شدن از درگاهش نيز مىباشد.
***
و از آنجا كه هميشه بايد هشدار و تهديد با تشويق و بشارت، همراه باشد تا
نيروى خوف و رجا را كه عامل اصلى تكامل است يكسان برانگيزد، و درهاى بازگشت به روى
توبهكاران بگشايد، آيه بعد چنين مىگويد:" من كسانى را كه توبه كنند و ايمان
آورند و عمل صالح انجام دهند و سپس هدايت يابند مىآمرزم" (وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ
صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 262