نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 252
گروهى آن را دنباله كلام ساحران مىدانند و شايد شروع با" انه" كه
در واقع براى بيان علت است، اين نظر را تاييد مىكند.
اما شرح و بسطى كه در اين آيات سهگانه پيرامون سرنوشت مؤمنان صالح و كافران
مجرم بيان شده و با جمله" وَ ذلِكَ
جَزاءُ مَنْ تَزَكَّى" (اين است پاداش كسى
كه پاكى برگزيند) پايان مىيابد، و نيز اوصافى كه براى بهشت و دوزخ در آن آمده،
نظر دوم را تاييد مىكند كه اينها از كلام خدا است، زيرا ساحران بايد در اين مدت
كوتاه، سهم وافرى از آگاهى و علوم الهى پيدا كرده باشند كه بتوانند اين چنين قاطع
و آگاهانه در باره بهشت و دوزخ و سرنوشت مؤمنان و مجرمان قضاوت كنند.
مگر اينكه بگوئيم خداوند اين سخنان پرمحتوا را- به خاطر ايمانشان بر زبان آنها
جارى ساخت، هر چند از نظر تربيت الهى و نتيجه براى ما هيچ تفاوتى نمىكند كه
خداوند فرموده باشد يا مؤمنان تعليم يافته از ناحيه خدا، به خصوص اينكه قرآن همه
را با لحن موافق نقل مىكند.
نكتهها:
1- علم سرچشمه ايمان و انقلاب است
مهمترين مسالهاى كه در آيات فوق به چشم مىخورد دگرگونى عميق و سريع ساحران
در برابر موسى است، آنها به هنگامى كه در برابر موسى، قرار گرفتند دشمن سرسخت او
بودند، اما با مشاهده نخستين معجزه موسى، چنان تكان خوردند و بيدار شدند و تغيير
مسير دادند كه همگان در تعجب فرو رفتند.
اين تغيير مسير سريع و فورى از كفر به ايمان، و از انحراف به درستى و استقامت،
و از كژى به راستى، و از ظلمت به نور، چنان همه را غافلگير ساخت كه شايد براى
فرعون هم، باوركردنى نبود، و لذا كوشيد آن را به يك توطئه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 252