نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 242
2- ساحر، هرگز پيروز نمىشود؟
بسيارى مىپرسند اگر ساحران مىتوانند، اعمال خارقالعادهاى شبيه معجزه انجام
دهند، چگونه مىتوان ميان كارهاى آنها و اعجاز، تفاوت گذاشت؟
و چگونه" سحر با معجزه پهلو نزند دل خوش دار"! پاسخ اين سؤال با
توجه به يك نكته، روشن مىشود و آن اينكه: كار ساحر متكى به نيروى محدود انسانى
است، و معجزه از قدرت بىپايان و لا يزال الهى سرچشمه مىگيرد.
لذا هر ساحرى كارهاى محدودى مىتواند انجام دهد، و اگر ما وراى آن را بخواهند
عاجز مىماند، او تنها كارهايى را مىتواند انجام دهد كه قبلا روى آن تمرين داشته
و بر آن مسلط است و از پيچ و خم آن آگاه، ولى در غير آن به كلى عاجز و ناتوان
خواهد بود، در حالى كه پيامبران چون از قدرت لا يزال خدا كمك مىگرفتند، قادر به
انجام هر گونه خارق عادتى بودند، در زمين و آسمان و از هر نوع و هر قبيل.
ساحر، هرگز نمىتواند خارق عادت را طبق پيشنهاد مردم انجام دهد، مگر اينكه
تصادفا با كار او تطبيق كند (هر چند گاهى دوستان ناشناخته خود را تعليم مىدهند كه
از وسط جمعيت برخيزند و پيشنهادهايى كه قبلا تعيين شده به صورت ابتدايى مطرح
كنند).
ولى پيامبران بارها و بارها معجزات مهمى را كه مردم حقطلب، به عنوان سند نبوت
مىخواستند انجام مىدادند، همانگونه كه در همين سرگذشت موسى نيز مشاهده خواهيم
كرد.
از اين گذشته، سحر چون يك كار انحرافى است و يك نوع خدعه و نيرنگ است طبعا
روحياتى هماهنگ آن مىخواهد، و ساحران بدون استثناء افرادى متقلب و خدعهگرند كه
از مطالعه و بررسى روحيات و اعمالشان خيلى زود مىتوان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 242