نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 240
اراده او باشد عصا كه سهل است كمتر و كوچكتر از آن هم مىتواند چنين قدرت
نمايى كند!.
اين نكته نيز قابل ذكر است كه" ساحر" در آيه فوق، بار اول به صورت
نكره و بعدا به صورت معرفه و با الف و لام جنس آمده است، اين تفاوت شايد به خاطر
آن باشد كه هدف در مرتبه اول آنست كه نسبت به كار اين ساحران بىاعتنايى شود و
مفهوم جمله اين است كارى كه آنها كردند مكر ساحرى بيش نيست اما در مرتبه دوم اين
حقيقت را مىخواهد تفهيم كند كه نه تنها اين ساحران هر ساحرى در هر زمان و مكانى
پيدا شود پيروز و رستگار نخواهد شد.
نكتهها:
1- حقيقت سحر چيست؟
1- گرچه در گذشته مشروحا در اين باره، سخن گفتهايم ولى ذكر چند جمله را اينجا
به صورت توضيحى كوتاه مناسب مىدانيم:
" سحر" در اصل به معنى هر كار و هر چيزى است كه ماخذ آن، مخفى و
پنهان باشد، ولى در زبان روزمره، به كارهاى خارق العادهاى مىگويند كه با استفاده
از وسائل مختلف انجام مىشود.
گاهى صرفا جنبه نيرنگ و خدعه و چشمبندى و تردستى دارد.
گاهى از عوامل تلقينى در آن استفاده مىشود.
و گاه از خواص ناشناخته فيزيكى و شيميايى بعضى از اجسام و مواد.
و گاه از طريق كمك گرفتن از شياطين.
و همه اينها در آن مفهوم جامع لغوى درج است.
در طول تاريخ به داستانهاى زيادى در زمينه سحر و ساحران برخورد مىكنيم و هم
اكنون در عصر ما كسانى كه دست به اينگونه كارها مىزنند، كم نيستند، ولى چون
بسيارى از خواص موجوداتى كه در گذشته بر توده مردم، مخفى بود
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 240