نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 24
ولى بعضى اين
احتمال را دادهاند كه او كتابى ويژه خود داشت (همانند زبور داود) البته نه كتابى
كه متضمن آئينى جديد و مذهب تازهاى باشد. [1]
ولى احتمال اول قويتر به نظر مىرسد.
به هر حال
منظور از گرفتن كتاب با قوت و قدرت آنست كه با قاطعيت هر چه تمامتر و تصميم راسخ و
ارادهاى آهنين كتاب آسمانى تورات و محتواى آن را اجرا كند، و به تمام آن عمل
نمايد، و در راه تعميم و گسترش آن از هر نيروى مادى و معنوى، فردى و اجتماعى، بهره
گيرد.
اصولا
هيچ" كتاب" و" مكتبى" را بدون قوت و قدرت و قاطعيت پيروانش
نمىتوان اجرا كرد، اين درسى است براى همه مؤمنان و همه رهروان راه"
اللَّه".
بعد از اين
دستور، به مواهب دهگانهاى كه خدا به يحيى داده بود، و يا او به توفيق الهى كسب
كرد، اشاره مىكند.
1-" ما
فرمان نبوت و عقل و هوش و درايت را در كودكى به او داديم" (وَ
آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا).
***
2-"
به او رحمت و محبت نسبت به بندگان از سوى خود بخشيديم" (وَ
حَناناً مِنْ لَدُنَّا).
"
حنان" در اصل به معنى رحمت و شفقت و محبت و ابراز علاقه و تمايل است.
3-" به
او پاكى روح و جان و پاكى عمل داديم"" وَ
زَكاةً".
گرچه مفسران
براى" زكات"، معانى مختلفى كردهاند، بعضى آن را به عمل صالح، بعضى به
اطاعت و اخلاص، بعضى، نيكى به پدر و مادر، بعضى، حسن شهرت، و بعضى به پاكى پيروان،
تفسير كردهاند، ولى ظاهر اين است كه زكات معنى وسيعى دارد و همه اين پاكيزگيها را
در بر خواهد گرفت.
[1] به تفسير" الميزان" ذيل آيه مورد
بحث مراجعه شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 24