نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 231
تعبير به" يَوْمُ الزِّينَةِ" (روز زينت) مسلما اشاره به يك روز عيد بوده كه
نمىتوانيم دقيقا آن را تعيين كنيم، ولى مهم آنست كه مردم در آن روز كسب و كار خود
را تعطيل مىكردند، و طبعا آماده شركت در چنين برنامهاى بودند.
***
به هر حال فرعون بعد از مشاهده معجزات شگفتآور موسى و مشاهده تاثير روانى
اين معجزات در اطرافيانش تصميم گرفت با كمك ساحران به مبارزه با او برخيزد، لذا
قرار لازم را با موسى گذارد،" آن مجلس را ترك گفت و تمام مكر و فريب خود را
جمع كرد و سپس همه را در روز موعود آورد" (فَتَوَلَّى فِرْعَوْنُ فَجَمَعَ كَيْدَهُ ثُمَّ أَتى).
در اين جمله كوتاه سرگذشتهاى مفصلى كه در سوره اعراف و شعراء به طور مبسوط
آمده، خلاصه شده است، زيرا فرعون پس از ترك آن مجلس و جدا شدن از موسى و هارون،
جلسات مختلفى با مشاوران مخصوص و اطرافيان مستكبرش تشكيل داد، سپس از سراسر مصر،
ساحران را دعوت به پايتخت نمود و آنها را با وسائل تشويق فراوان به اين مبارزه
سرنوشتساز دعوت كرد، و مطالب ديگرى كه اينجا جاى بحث آن نيست، اما قرآن، همه
اينها را در اين سه جمله جمع كرده است (فرعون، موسى را ترك گفت، تمام مكر خود را
جمع كرد، و سپس آمد). [1]
***
سرانجام روز موعود فرا رسيد، موسى ع در برابر انبوه جمعيت قرار گرفت،
جمعيتى كه گروهى از آن ساحران بودند و تعداد آنها به گفته بعضى از
[1] گرچه كلمه" تولى" در
اينجا به معنى جدا شدن از موسى يا از آن مجلس تفسير شده است ولى ممكن است با توجه
به مفهوم اين لغت، حالت اعتراض و ناراحتى فرعون و موضعگيرى خصمانهاش را در مقابل
موسى نيز منعكس كند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 231