نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 214
مانند: يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها بِأَنَّ
رَبَّكَ أَوْحى لَها:" در قيامت زمين
خبرهاى خود را بازگو مىكند چرا كه پروردگارت به او وحى كرده است" (زلزال-
5).
و گاه به معنى الهام مىآيد، الهامى كه به قلب افراد با ايمان مىفرستد هر چند
پيامبر و امام نباشد، مانند: إِذْ
أَوْحَيْنا إِلى أُمِّكَ ما يُوحى:" ما به
مادر تو اى موسى آنچه بايد وحى كنيم كرديم" (طه- 38).
اما يكى از مهمترين موارد استعمال آن در قرآن مجيد پيامهاى الهى است كه مخصوص
پيامبران است، مانند إِنَّا أَوْحَيْنا
إِلَيْكَ كَما أَوْحَيْنا إِلى نُوحٍ وَ النَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ:" ما به تو وحى فرستاديم همانگونه كه به نوح و
پيامبران بعد از او وحى فرستاديم" (نساء- 163).
بنا بر اين كلمه وحى، مفهوم وسيع و جامعى دارد كه همه اين موارد را شامل
مىشود و به اين ترتيب تعجب نخواهيم كرد اگر در آيات فوق، كلمه وحى در مورد مادر
موسى به كار رفته است.
4- پاسخ به يك سؤال [چرا موسى با آن همه وعدههاى الهى دچار ترديد و دلهره شد]
ممكن است براى بعضى با مطالعه آيات فوق، اين سؤال پيدا شود كه چرا موسى ع با
آن وعدههاى الهى باز هم دچار نگرانى و ترديد و دلهره مىشود؟
تا آنجا كه خداوند به او صريحا مىگويد، برويد من همه جا با شما هستم، همه
سخنان را مىشنوم، و همه چيز را مىبينم، و هيچ جاى نگرانى نيست.
پاسخ اين سؤال از اينجا روشن مىشود كه اين ماموريت براستى ماموريت بسيار
سنگينى بود، موسى كه ظاهرا يك چوپان است، مىخواهد تنها با برادرش به جنگ مرد قلدر
و زورمند و سركشى برود كه بزرگترين قدرتهاى آن زمان در اختيار او بوده است، و تازه
ماموريت دارد اولين دعوت را از خود فرعون
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 214