responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 180

او ترسى ندارند" منافاتى ندارد، اين يك وحشت طبيعى زودگذر و موقتى در برابر يك حادثه كاملا بى‌سابقه و خارق عادت است.

***
سپس به دومين معجزه مهم موسى اشاره كرده به او دستور مى‌دهد:" دست خود را در گريبانت فرو بر، تا سفيد و روشن بيرون آيد، بى‌آنكه عيب و نقصى در آن باشد، و اين معجزه ديگرى براى تو است" (وَ اضْمُمْ يَدَكَ إِلى‌ جَناحِكَ تَخْرُجْ بَيْضاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ آيَةً أُخْرى‌). [1] گرچه در تفسير جمله" وَ اضْمُمْ يَدَكَ إِلى‌ جَناحِكَ ..." مفسران عبارات گوناگونى دارند، ولى با توجه به آيه 32 سوره قصص كه مى‌گويد: اسْلُكْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ‌ و آيه 12 سوره نمل كه مى‌گويد: وَ أَدْخِلْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ‌ به خوبى استفاده مى‌شود كه موسى مامور بوده است دست خود را در گريبانش فرو برد و تا زير بغل يا پهلو ادامه دهد (چرا كه جناح در اصل به معنى بال پرندگان است و در اينجا مى‌تواند كنايه از زير بغل بوده باشد).

" بيضاء" به معنى سفيد است، و جمله" مِنْ غَيْرِ سُوءٍ" اشاره به اين است كه سفيدى دست تو بر اثر بيمارى پيسى و مانند آن نخواهد بود، به دليل اينكه درخشندگى خاصى دارد، در يك لحظه ظاهر و در لحظه ديگرى از بين مى‌رود.

ولى از بعضى روايات استفاده مى‌شود كه دست موسى در آن حالت، نورانيت فوق العاده‌اى پيدا كرد، اگر چنين بوده است بايد قبول كرد كه جمله‌ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ مفهوم ديگرى جز آنچه در بالا گفتيم خواهد داشت يعنى نورانيتى دارد بدون عيب، نه چشم را آزار مى‌رساند و نه لكه تاريكى در ميان آن ديده مى‌شود و نه غير آن.

***

[1]" آية" منصوب است از جهت اينكه اسمى است كه در محل حال قرار گرفته حال براى ضميرى كه در" تخرج" مستتر است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 180
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست