responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 17

مفردات صريحا همين معنى را انتخاب كرده است.

بدون شك قبل از يحيى پيامبران بزرگى بودند حتى بالاتر از او، ولى هيچ مانعى ندارد كه يحيى ويژگيهايى داشته است مخصوص خودش، چنان كه بعدا به آن اشاره خواهد شد.

***
اما زكريا كه اسباب ظاهر را براى رسيدن به چنين مطلوبى مساعد نميديد از پيشگاه پروردگار تقاضاى توضيح كرد و" گفت: پروردگارا! چگونه ممكن است فرزندى نصيب من شود در حالى كه همسر من نازا است و من نيز از نظر سن و سال به حدى رسيده‌ام كه فرتوت و افتاده شده‌ام" (قالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلامٌ وَ كانَتِ امْرَأَتِي عاقِراً وَ قَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْكِبَرِ عِتِيًّا).

" عاقر" در اصل از واژه" عقر" به معنى ريشه و اساس يا به معنى" حبس" است، و اينكه به زنان نازا" عاقر" مى‌گويند به خاطر آنست كه كار آنها از نظر فرزند به پايان رسيده، يا اينكه تولد فرزند در آنها محبوس شده است.

" عتى" به معناى كسى است كه بر اثر طول زمان، اندامش خشكيده شده همان حالتى كه در سنين بسيار بالا براى انسان پيدا مى‌شود.

***
اما بزودى زكريا در پاسخ سؤالش اين پيام را از درگاه خداوند دريافت داشت:" فرمود: مطلب همين گونه است كه پروردگار تو گفته و اين بر من آسان است" (قالَ كَذلِكَ قالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ‌) [1] اين مساله عجيبى نيست كه از پير مردى همچون تو و همسرى ظاهرا نازا


[1] معروف در ميان مفسران اين است كه جمله" كذلك" در تقدير" الامر كذلك" بوده يعنى مطلب همين گونه است اين احتمال نيز وجود دارد كه" كذلك" با جمله بعد پيوند داشته باشد و مفهومش چنين مى‌شود اين گونه پروردگار تو گفته است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست