responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 161

" آنچه در آسمانها، و در زمين، و در ميان اين دو، و در زير خاكها و اعماق زمين وجود دارد همه از آن اوست" (لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّرى‌).

" ثرى" در اصل به معنى خاك مرطوب است و از آنجا كه تنها قشر روى زمين بر اثر تابش آفتاب و وزش باد مى‌خشكد ولى طبقه زيرين غالبا مرطوب است به اين طبقه،" ثرى" گفته مى‌شود و به اين ترتيب" ما تَحْتَ الثَّرى‌" به معنى اعماق زمين و جوف آنست كه همه آنها مملوك مالك الملوك و خالق عالم هستى است.

تا به اينجا سه ركن از اركان صفات پروردگار بيان شده بود، ركن اول" خالقيت"، ركن دوم" حاكميت" ركن سوم" مالكيت" او است.

***
در آيه بعد به چهارمين ركن يعنى" عالميت" او اشاره كرده مى‌گويد:

" او آن قدر احاطه علمى دارد كه اگر سخن آشكارا بگويى مى‌داند، و اگر مخفى كنى نيز مى‌داند، و حتى مخفى‌تر از مخفى را نيز آگاه است" (وَ إِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفى‌).

در اينكه منظور از" اخفى" (مخفى‌تر از سر) در اينجا چيست؟ در ميان مفسران گفتگو بسيار است.

- بعضى گفته‌اند:" سر" آنست كه انسان با ديگرى به طور پنهانى بازگو مى‌كند و" اخفى" آنست كه در دل نگهداشته و به كسى نمى‌گويد.

- بعضى گفته‌اند" سر" آنست كه انسان در دل دارد، و" اخفى" آنست به فكر كسى نرسيده است اما خدا از آن آگاه است.

- بعضى ديگر گفته‌اند" سر" عملى است كه مخفيانه انجام مى‌دهد، و" اخفى" نيتى است كه به دل دارد.

- بعضى گفته‌اند" سر" به معنى اسرار مردم است، و" اخفى" اسرارى‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 161
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست