نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 139
92- و هرگز سزاوار نيست كه او فرزندى برگزيند.
93- تمام كسانى كه در آسمانها و زمين هستند بنده اويند.
94- همه آنها را احصا كرده و دقيقا شمرده است.
95- و همگى روز رستاخيز تك و تنها نزد او حاضر مىشوند.
تفسير:
خدا و فرزند داشتن؟!!
از آنجا كه در آيات پيشين سخن از شرك و پايان كار مشركان بود، در پايان بحث به
يكى از شاخههاى شرك يعنى اعتقاد به وجود فرزند براى خدا اشاره كرده و زشتى اين
سخن را با قاطعترين بيان بازگو مىكند:
" آنها گفتند خداوند رحمان فرزندى براى خود انتخاب كرده"!! (وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً).
نه تنها مسيحيان عقيده داشتند حضرت" مسيح"، فرزند حقيقى خدا است كه
يهوديان نيز در باره" عزير" و بتپرستان در باره" فرشتگان"
چنين اعتقادى داشتند و آنها را دختران خدا مىپنداشتند. [1]
***
آن گاه با لحنى كوبنده مىگويد:" چه
سخن زشت و بزرگى آورديد" (لَقَدْ
جِئْتُمْ شَيْئاً إِدًّا).
" اد" (بر وزن ضد) در اصل به معنى صداى زشت و ناهنجارى است كه بر
اثر گردش شديد امواج صوتى در گلوى شتر به گوش مىرسد، سپس به كارهاى بسيار زشت و
وحشتناك اطلاق شده است.
***
از آنجا كه چنين نسبت ناروايى مخالف اصل توحيد است، چرا كه خداوند
[1] در مورد" عزير" در آيه
30 سوره توبه، و در مورد" فرشتگان" در ذيل آيه 19 سوره زخرف سخن به ميان
آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 139