responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 135

و گروهى كه آنها را همچون حيوانات تشنه‌كام به سوى آتش دوزخ مى‌رانند، در حالى كه سر بزيرند و شرمسار و رسوا و بى‌مقدار؟

***
و اگر تصور كنند كه در آنجا از طريق شفاعت مى‌توانند به جايى برسند، بايد بدانند كه" آنها هرگز مالك شفاعت در آنجا نيستند" (لا يَمْلِكُونَ الشَّفاعَةَ).

نه كسى از آنها شفاعت مى‌كند، و به طريق اولى قادر بر آن نيستند كه از كسى شفاعت كنند.

" تنها كسانى مالك شفاعتند كه در نزد خداوند رحمان عهد و پيمانى دارند" (إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً).

تنها اين دسته‌اند كه مشمول شفاعت شافعان مى‌شوند و يا مقامشان از اين هم برتر است و توانايى دارند از گنهكارانى كه لايق شفاعتند شفاعت كنند.

معنى" عهد" چيست؟

در اينكه منظور از عهد در آيه فوق كه مى‌گويد تنها كسانى مالك شفاعتند كه نزد خدا عهدى دارند، چيست؟ مفسران بحثهاى فراوانى كرده‌اند.

بعضى گفته‌اند:" عهد" همان ايمان به پروردگار و اقرار به يگانگى او و تصديق پيامبران خدا است.

بعضى ديگر گفته‌اند:" عهد" در اينجا به معنى شهادت به وحدانيت حق و بيزارى از كسانى است كه در برابر خدا پناهگاه و قدرتى قائلند و همچنين اميد نداشتن به غير" اللَّه".

امام صادق ع در پاسخ يكى از دوستانش كه از تفسير آيه فوق سؤال كرد فرمود:

من دان بولاية امير المؤمنين و الأئمة من بعده فهو العهد عند اللَّه:

" كسى كه به ولايت امير مؤمنان و امامان اهل بيت بعد از او عقيده داشته باشد آن‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 135
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست