نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 133
در روايتى از
امام صادق ع در تفسير" إِنَّما نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا"
چنين ميخوانيم:
از يكى از
دوستان خود سؤال فرمود: به عقيده تو منظور پروردگار از اين آيه شمردن چه چيز است؟
او در پاسخ عرض كرد: عدد روزها، امام فرمود: پدران و مادران هم حساب روزهاى عمر
فرزندان را دارند،
و لكنه عدد
الانفاس:
" منظور
شمارش عدد نفسهاست"! [1] اين تعبير
امام ممكن است اشاره به تفسير اول يا تفسير دوم و يا هر دو تفسير باشد.
به هر حال
دقت در محتواى اين آيه انسان را تكان مىدهد، چرا كه ثابت مىكند همه چيز ما حتى
نفسهاى ما روى حساب و تحت شماره است، و بايد روزى پاسخگوى همه آنها باشيم.
***
سپس مسير
نهايى" متقين" و" مجرمين" را در عباراتى كوتاه و گويا چنين
بيان مىكند" همه اين اعمال را براى روزى ذخيره كردهايم كه پرهيزگاران را
دستجمعى با عزت و احترام به سوى خداوند رحمان، به سوى بهشت و پاداشهاى او راهنمايى
مىكنيم" (يَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى
الرَّحْمنِ وَفْداً).
"
وفد" (بر وزن وعد) در اصل به معنى هيئت يا گروهى است كه براى حل مشكلاتشان
نزد بزرگان مىروند و مورد احترام و تكريم قرار مىگيرند، بنا بر اين بطور ضمنى
مفهوم احترام را در بردارد و شايد به همين جهت است كه در بعضى از روايات مىخوانيم
پرهيزگاران بر مركبهاى راهوارى سوار مىشوند و با احترام فراوان به بهشت مىروند.
امام صادق ع
مىفرمايد: على ع تفسير اين آيه را از پيامبر ص جويا شد (يَوْمَ
نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمنِ وَفْداً) فرمود: