responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 123

[معنى" ندى" و" نادى"]

" ندى" در اصل از" ندى" به معنى رطوبت گرفته شده است، و سپس به معنى افراد فصيح و سخنگو آمده.

چرا كه يكى از شرائط قدرت بر تكلم داشتن آب دهان به قدر كافى است و از آن پس" ندا" به معنى مجالست و سخن گفتن، و حتى مجلسى را كه جمعى در آن براى انس جمع مى‌شوند يا به مشورت مى‌نشينند" نادى" گفته مى‌شود، و" دار الندوه" كه محلى بود در مكه و سران در آنجا جمع مى‌شدند و مشورت مى‌كردند از همين معنى گرفته شده است.

ضمنا از سخاوت و بذل و بخشش گاه به" ندى" تعبير مى‌كنند [1] و آيه فوق ممكن است اشاره به همه اينها باشد، يعنى مجلس انس ما از شما زيباتر و پول و ثروت و زرق و برق و لباسمان جالبتر، و سخنان و اشعار فصيح و بليغمان بهتر و رساتر است!.

***
ولى قرآن با بيانى كاملا مستدل و در عين حال قاطع و كوبنده، به آنها چنين پاسخ مى‌گويد: اينها گويا فراموش كرده‌اند تاريخ گذشته بشر را:" اقوام بيشمارى پيش از آنها بود كه مال و ثروت و وسائل زندگانيشان از اينها بهتر بود و هم منظره و ظاهرشان آراسته‌تر، اما ما اين گروه ستمكار را نابود كرديم و از ميان برداشتيم" (وَ كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هُمْ أَحْسَنُ أَثاثاً وَ رِءْياً). [2] آيا پول و ثروت آنها و مجالس پر زرق و برق و لباسهاى فاخر و چهره‌هاى زيبايشان توانست جلو عذاب الهى را بگيرد؟ اگر اينها دليل بر شخصيت و مقامشان در پيشگاه خدا بود چرا به چنان سرنوشت شومى گرفتار شدند.

زرق و برق دنيا آن چنان ناپايدار است كه با نسيم مختصرى نه تنها دفترش به هم مى‌خورد بلكه گاهى طومارش درهم پيچيده مى‌شود.


[1] مفردات راغب ماده" ندى".

[2]" اثاث" به معنى متاع و زينت دنيا است، و" رئى" به معنى هيئت و منظر است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 123
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست