نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 122
76- اما
كسانى كه در راه هدايت گام نهادند خداوند بر هدايتشان مىافزايد، آثار و اعمال
صالحى كه (از انسان) باقى مىماند در پيشگاه پروردگار تو ثوابش بيشتر و عاقبتش
ارزشمندتر است.
تفسير:
به دنبال
بحثى كه در آيات قبل، پيرامون ظالمان بىايمان شد، در آيات مورد بحث گوشهاى از
منطق و سرنوشت آنها را شرح مىدهد.
مىدانيم
نخستين گروهى كه به پيامبر اسلام ص ايمان آوردند مستضعفان پاكدلى بودند كه دستشان
از مال و منال دنيا تهى بود، همان گروه محروم و مظلومى كه آئينهاى الهى براى نجات
آنان از چنگال ظالمان و ستمگران آمده، مردان و زنان بلند همت و با ايمانى همچون
بلال، سلمان، عمار، خباب، سميه و امثال آنها.
از آنجا كه
معيار ارزش در جامعه جاهلى آن زمان- همچون هر جامعه جاهلى ديگر- همان زر و زيور و
پول و مقام و هيات ظاهر بود، ثروتمندان ستمكار همچون" نضر بن حارث" و
امثال وى بر گروه مؤمنان فقير، فخرفروشى كرده، مىگفتند: نشانه شخصيت ما با ما
است، و نشانه عدم شخصيت شما همان فقر و محروميتتان است!.
اين خود دليل
بر حقانيت ما و عدم حقانيت شما است!.
چنان كه قرآن
در نخستين آيه مورد بحث مىگويد:" هنگامى كه آيات روشن ما بر آنها خوانده شود
كافران مغرور و ستمگر، به كسانى كه ايمان آوردهاند مىگويند كداميك از دو گروه ما
و شما جايگاهش بهتر، جلسات انس و مشورتش زيباتر، و بذل و بخشش او بيشتر است"؟
(وَ إِذا تُتْلى عَلَيْهِمْ آياتُنا بَيِّناتٍ قالَ الَّذِينَ
كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَيُّ الْفَرِيقَيْنِ خَيْرٌ مَقاماً وَ أَحْسَنُ
نَدِيًّا).
مخصوصا در
روايات اسلامى مىخوانيم كه اين گروه اشرافى و مترف، زيباترين لباسهايشان را
مىپوشيدند و زينت مىكردند، جلو ياران رسول اللَّه ص راه مىرفتند و نگاه تحقير و
تمسخرآميز به آنها مىكردند، آرى اين است راه و رسم اين طبقه در هر عصر و زمان.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 122