responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 117

[سوره مريم (19): آيات 71 تا 72]

وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلاَّ وارِدُها كانَ عَلى‌ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا (71) ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيها جِثِيًّا (72)

ترجمه:

71- و همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم مى‌شويد، اين امرى است حتمى و فرمانى است قطعى از پروردگارتان!! 72- سپس آنها را كه تقوا پيشه كردند از آن رهايى مى‌بخشيم، و ظالمان را در حالى كه (از ضعف و ذلت) به زانو در آمده‌اند در آن رها مى‌كنيم.

تفسير:

همه وارد جهنم مى‌شوند؟!

آيات فوق نيز ادامه بحث در ويژگيهاى رستاخيز و پاداش و كيفر است.

نخست به مطلبى كه شايد شنيدنش براى غالب مردم شگفت‌انگيز باشد اشاره كرده مى‌گويد:" همه شما بدون استثنا وارد جهنم مى‌شويد" (وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها).

" اين امرى است حتمى و فرمانى است قطعى از پروردگارتان" (كانَ عَلى‌ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا).

***
" سپس آنها را كه تقوى پيشه كردند از آن نجات مى‌دهيم، و ظالمان و ستمگران را در حالى كه از ضعف و ذلت به زانو در آمده‌اند در آن رها مى‌كنيم" (ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيها جِثِيًّا).

***
در تفسير اين دو آيه در ميان مفسران گفتگوى دامنه‌دارى است، بر اساس اينكه منظور از" ورود" در جمله" إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها" چيست؟

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 117
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست