نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 116
است بر سر
زانو نشسته) شايد اشاره به ضعف و ناتوانى و ذلت و زبونى آنها باشد، گويى قدرت
ندارند بر سر پا بايستند، البته اين كلمه معانى ديگرى هم دارد از جمله اينكه
بعضى" جثى" را به معنى" گروه گروه" تفسير كردهاند، و بعضى به
معنى انبوه و متراكم بر روى هم، همانند خاكها و سنگها، ولى تفسير اول مناسبتر و
مشهورتر است.
***
و از
آنجا كه اولويتها در آن دادگاه عدل منظور مىشود در آيه بعد مىگويد: ما اول به
سراغ سركشترين و ياغىترين افراد مىرويم،" ما از هر گروه و جمعيتى افرادى را
كه از همه در برابر خداوند رحمان سركشتر بودند جدا مىكنيم" (ثُمَّ
لَنَنْزِعَنَّ مِنْ كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمنِ عِتِيًّا).
[1] همان بىشرمانى كه حتى مواهب خداى" رحمان" را به دست
فراموشى سپردند و در برابر ولى نعمت خود به گستاخى و طغيان و ياغىگرى برخاستند،
آرى اينها از همه به آتش دوزخ سزاوارترند!
***
باز روى اين معنى تاكيد كرده
مىگويد:" ما به خوبى از كسانى كه براى سوختن در آتش اولويت دارند
آگاهيم" (ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلى بِها صِلِيًّا).
دقيقا آنها
را انتخاب مىكنيم و در اين انتخاب هيچگونه اشتباهى رخ نخواهد داد.
"
صلى" مصدر است كه هم به معنى روشن كردن آتش، و هم چيزى را كه با آتش
مىسوزانند آمده است.
[1]" شيعه" در اصل لغت به معنى گروهى
است كه با هم براى انجام كارى تعاون مىكنند و انتخاب اين تعبير در آيه فوق ممكن
است اشاره به اين باشد كه اين گمراهان بىايمان در طريق طغيان و سركشى با يكديگر
همكارى داشتند و ما نخست به حساب آن گروهى مىرسيم كه از همه سركشتر بودند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 116