responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 116

است بر سر زانو نشسته) شايد اشاره به ضعف و ناتوانى و ذلت و زبونى آنها باشد، گويى قدرت ندارند بر سر پا بايستند، البته اين كلمه معانى ديگرى هم دارد از جمله اينكه بعضى" جثى" را به معنى" گروه گروه" تفسير كرده‌اند، و بعضى به معنى انبوه و متراكم بر روى هم، همانند خاكها و سنگها، ولى تفسير اول مناسبتر و مشهورتر است.

***
و از آنجا كه اولويتها در آن دادگاه عدل منظور مى‌شود در آيه بعد مى‌گويد: ما اول به سراغ سركشترين و ياغى‌ترين افراد مى‌رويم،" ما از هر گروه و جمعيتى افرادى را كه از همه در برابر خداوند رحمان سركش‌تر بودند جدا مى‌كنيم" (ثُمَّ لَنَنْزِعَنَّ مِنْ كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمنِ عِتِيًّا). [1] همان بى‌شرمانى كه حتى مواهب خداى" رحمان" را به دست فراموشى سپردند و در برابر ولى نعمت خود به گستاخى و طغيان و ياغى‌گرى برخاستند، آرى اينها از همه به آتش دوزخ سزاوارترند!
***
باز روى اين معنى تاكيد كرده مى‌گويد:" ما به خوبى از كسانى كه براى سوختن در آتش اولويت دارند آگاهيم" (ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلى‌ بِها صِلِيًّا).

دقيقا آنها را انتخاب مى‌كنيم و در اين انتخاب هيچگونه اشتباهى رخ نخواهد داد.

" صلى" مصدر است كه هم به معنى روشن كردن آتش، و هم چيزى را كه با آتش مى‌سوزانند آمده است.


[1]" شيعه" در اصل لغت به معنى گروهى است كه با هم براى انجام كارى تعاون مى‌كنند و انتخاب اين تعبير در آيه فوق ممكن است اشاره به اين باشد كه اين گمراهان بى‌ايمان در طريق طغيان و سركشى با يكديگر همكارى داشتند و ما نخست به حساب آن گروهى مى‌رسيم كه از همه سركشتر بودند.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 116
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست