نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 88
توجه به اين
نكته نيز لازم است كه نهى از تبذير بعد از دستور به اداى حق خويشاوندان و مستمند و
ابن سبيل اشاره به اين است كه مبادا تحت تاثير عواطف خويشاوندى و يا عاطفه
نوعدوستى در مقابل مسكين و ابن السبيل قرار بگيريد و بيش از حد استحقاقشان به
آنها انفاق كنيد و راه اسراف را بپوئيد كه اسراف و تبذير در همه جا نكوهيده است.
***
آيه بعد
به منزله استدلال و تاكيدى بر نهى از تبذير است، مىفرمايد:" تبذير كنندگان
برادران شياطين هستند" (إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كانُوا
إِخْوانَ الشَّياطِينِ).
اما اينكه
شيطان، كفران نعمتهاى پروردگار را كرد روشن است، زيرا خداوند نيرو و توان و هوش و
استعداد فوق العادهاى به او داده بود، و او اينهمه نيروها را در غير موردش يعنى
در طريق اغوا و گمراهى مردم صرف كرد.
و اما اينكه
تبذير كنندگان برادران شياطينند، به خاطر آنست كه آنها نيز نعمتهاى خداداد را
كفران مىكنند و در غير مورد قابل استفاده صرف مىنمايند.
تعبير
به" اخوان" (برادران) يا به خاطر اين است كه اعمالشان همرديف و هماهنگ
اعمال شياطين است، همچون برادرانى كه يكسان عمل مىكنند، و يا به خاطر آنست كه
قرين و همنشين شيطان در دوزخند، همانگونه كه در آيه 39 از سوره زخرف بعد از آنكه
قرين بودن شيطان را با انسانهاى آلوده بطور كلى بيان مىكند مىفرمايد:
وَ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْيَوْمَ إِذْ ظَلَمْتُمْ أَنَّكُمْ فِي الْعَذابِ
مُشْتَرِكُونَ:
" امروز
اظهار برائت و تقاضاى جدايى از شيطان سودمند به حال شما نيست چرا كه همگى در عذاب
مشتركيد".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 88