نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 80
است"
[1]! ولى البته هنگامى كه جهاد، جنبه وجوب عينى پيدا كند و كشور اسلامى
در خطر قرار گيرد و حضور همگان لازم شود، هيچ عذرى پذيرفته نيست، حتى نارضايى پدر
و مادر.
در مورد ساير
واجبات كفايى و همچنين مستحبات، مساله همانگونه است كه در مورد جهاد گفته شد.
و- پيامبر ص
فرمود:
اياكم و
عقوق الوالدين فان ريح الجنة توجد من مسيرة الف عام و لا يجدها عاق:
"
بترسيد از اينكه عاق پدر و مادر و مغضوب آنها شويد، زيرا بوى بهشت از پانصد سال
راه به مشام مىرسد، ولى هيچگاه به كسانى كه در مورد خشم پدر و مادر هستند نخواهد
رسيد" [2] اين تعبير اشاره لطيفى به اين موضوع است كه چنين
اشخاص نه تنها در بهشت گام نمىگذارند بلكه در فاصله بسيار زيادى از آن قرار
دارند، و حتى نمىتوانند به آن نزديك شوند.
سيد قطب در
تفسير فى ظلال حديثى به اين مضمون از پيامبر ص نقل مىكند كه مردى مشغول طواف بود
و مادرش را بر دوش گرفته طواف مىداد، پيامبر ص را در همان حال مشاهده كرد عرض كرد
آيا حق مادرم را با اين كار انجام دادم، فرمود: نه حتى جبران يكى از نالههاى او
را (به هنگام وضع حمل) نمىكند [3]! و اگر
بخواهيم عنان قلم را در اينجا رها كنيم سخن بسيار به درازا مىكشد و از شكل تفسير
خارج مىشويم، اما با صراحت بايد گفت هر قدر در اين زمينه گفته شود باز هم كم است
چرا كه آنها حق حيات بر انسان دارند.