ممكن است
گفته شود، افرادى را در اين جهان مىبينيم كه بدون تلاش و كوشش بهرههاى وسيع
مىگيرند، ولى بدون شك اينها موارد استثنايى است و نمىتوان در برابر اصل كلى تلاش
و كوشش و رابطه آن با ميزان موفقيت به آن اعتنايى كرد، و اين گونه بهرهگيريهاى
انحرافى منافات با آن اصل كلى ندارد.
ضمنا بايد
توجه داشت كه منظور از تلاش و كوشش تنها كميت آن نيست، گاه مىشود تلاش كم با كميت
عالى اثرش بسيار بيشتر از تلاش فراوان با كيفيت پائين باشد.
نكتهها:
1- آيا
دنيا و آخرت با هم تضاد دارند؟
در آيات
بسيارى، مدح و تمجيد از دنيا يا امكانات مادى آن شده است:
در بعضى از
آيات، مال به عنوان خير، معرفى شده (سوره بقره آيه 180).
و در بسيارى
از آيات، مواهب مادى تحت عنوان فضل خدا آمده است وَ
ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ (سوره جمعه آيه 10).
در جاى ديگر
مىفرمايد" همه نعمتهاى روى زمين را براى شما آفريده است"
خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً (بقره- 29).
و در بسيارى
از آيات آنها را تحت عنوان سخر لكم (آنها را مسخر شما گردانيد) ذكر كرده كه اگر
بخواهيم اين همه آياتى را كه در رابطه با محترم شمردن امكانات مادى اين جهان
جمعآورى كنيم، مجموعه قابل ملاحظهاى خواهد شد.
ولى با
اينهمه اهميتى كه به مواهب و نعمتهاى مادى داده شده، تعبيراتى كه قويا آن را تحقير
مىكند در آيات قرآن به چشم مىخورد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 67