نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 65
بنا بر اين
براى رسيدن به سعادت جاويدان سه امر اساسى شرط است:
1- اراده
انسان آن هم ارادهاى كه تعلق به حيات ابدى گيرد، و به لذات زودگذر و نعمتهاى
ناپايدار و هدفهاى صرفا مادى تعلق نگيرد، همتى والا و روحيهاى عالى پشت بند آن
باشد كه او را از پذيرفتن هر گونه رنگ تعلق و وابستگى آزاد سازد.
2- اين اراده
به صورت ضعيف و ناتوان در محيط فكر و انديشه و روح نباشد بلكه تمام ذرات وجود
انسان را به حركت وادارد و آخرين سعى و تلاش خود را در اين به كار بندد (توجه
داشته باشيد كه كلمه" سعيها" كه به عنوان تاكيد ذكر شده نشان مىدهد او
آخرين، سعى و تلاش و كوشش را كه براى رسيدن آخرت لازم است انجام مىدهد و چيزى
فروگذار نمىكند).
3- همه اينها
توأم با" ايمان" باشد، ايمانى ثابت و استوار، چرا كه تصميم و تلاش
هنگامى به ثمر مىرسد كه از انگيزه صحيحى، سرچشمه گيرد و آن انگيزه چيزى جز ايمان
به خدا نمىتواند باشد.
درست است كه
سعى و تلاش براى آخرت بدون ايمان نخواهد بود و بنا بر اين مفهوم ايمان در آن نهفته
شده است، ولى از آنجا كه ايمان يك اصل اساسى و پايه اصلى در اين راه است به آن
مقدار از دلالت التزامى قناعت نكرده و با صراحت ايمان را به عنوان يك شرط بازگو
مىكند.
قابل توجه
اينكه در مورد دنيا پرستان مىگويد:" جهنم را براى آنها قرار مىدهيم"،
ولى در مورد عاشقان آخرت مىگويد:" سعى و تلاش آنها مشكور خواهد بود"
يعنى مورد تشكر و قدردانى پروردگار.
اين تعبير از
اين كه بگويد پاداششان بهشت است بسيار جامعتر و والاتر است، چرا كه تشكر و قدردانى
هر كس به اندازه شخصيت و سعه وجودى او است، نه به اندازه عملى كه انجام گرفته است،
و روى اين حساب تشكر و قدردانى خدا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 65