responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 566

(فاطر آيه 8).

در بعضى ديگر از آيات قرآن عامل اين تزيين زشتيها، شيطان معرفى شده است، و مسلما ابزار شيطان در وجود انسان همان خلق و خوهاى زشت و انحرافى است، وَ إِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ وَ قالَ لا غالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَ إِنِّي جارٌ لَكُمْ‌:

" به خاطر بياوريد هنگامى را كه شيطان اعمال مشركان را در نظرشان زينت داد و به آنها گفت در اين ميدان (جنگ بدر) هيچكس نمى‌تواند بر شما پيروز شود و من شخصا در كنار شما در اين ميدان شركت دارم"! (سوره انفال آيه 48).

قرآن پس از ذكر داستان برج معروف فرعون مى‌گويد وَ كَذلِكَ زُيِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ‌:" اين چنين براى فرعون اعمال زشتش در نظرش تزيين شده (كه دست به اين گونه كارهاى احمقانه و مضحك براى مبارزه با خدا مى‌زند و گمان مى‌كند كار مهمى انجام داده است) (مؤمن- 36 و 37).

2- لقاء اللَّه چيست؟

گر چه بعضى از شبه دانشمندان خرافى از اينگونه آيات چنين استفاده كرده‌اند كه خدا را در جهان ديگر مى‌توان ديد، و ملاقات را به معنى ملاقات حسى تفسير نموده‌اند.

ولى بديهى است كه ملاقات حسى لازمه‌اش جسميت، و جسميت لازمه‌اش محدود بودن، نيازمند بودن و فنا پذير بودن است، و هر عاقلى مى‌داند خداوند نمى‌تواند داراى چنين صفاتى باشد.

بنا بر اين بدون شك منظور از" ملاقات" يا" رؤيت" در آيات مختلف قرآن هنگامى كه به خدا نسبت داده مى‌شود ملاقات حسى نيست بلكه شهود باطنى است.

يعنى انسان در قيامت چون آثار خدا را بيشتر و بهتر از هر زمان مشاهده مى‌كند او را با چشم دل آشكارا مى‌بيند، و ايمان او نسبت به خدا يك ايمان شهودى‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 566
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست