نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 545
- او سازنده يكى از مهمترين و نيرومندترين سدها است، سدى كه در آن بجاى آجر و
سنگ از آهن و مس استفاده شد (و اگر مصالح ديگر در ساختمان آن نيز به كار رفته باشد
تحت الشعاع اين فلزات بود) و هدف او از ساختن اين سد كمك به گروهى مستضعف در مقابل
ظلم و ستم قوم ياجوج و ماجوج بوده است.
- او كسى بوده كه قبل از نزول قرآن نامش در ميان جمعى از مردم شهرت داشت، و
لذا قريش يا يهود از پيغمبر ص در باره آن سؤال كردند، چنان كه قرآن مىگويد يَسْئَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ:" از تو در باره ذو القرنين سؤال مىكنند".
اما از قرآن چيزى كه صريحا دلالت كند او پيامبر بوده استفاده نمىشود هر چند
تعبيراتى در قرآن هست كه اشعار به اين معنى دارد چنان كه در تفسير آيات سابق گذشت.
از بسيارى از روايات اسلامى كه از پيامبر ص و ائمه اهل بيت ع نقل شده نيز
مىخوانيم:" او پيامبر نبود بلكه بنده صالحى بود" [1] ج: اساس قول سوم (ذو القرنين كورش كبير بوده
است) به طور بسيار فشرده بر دو اصل استوار است:
نخست اينكه: سؤال كنندگان در باره اين مطلب از پيامبر اسلام ص طبق رواياتى كه
در شان نزول آيات نازل شده است يهود بودهاند، و يا قريش به تحريك يهود، بنا بر
اين بايد ريشه اين مطلب را در كتب يهود پيدا كرد.
از ميان كتب معروف يهود به كتاب دانيال فصل هشتم بازمىگرديم، در آنجا چنين
مىخوانيم:
" در سال سلطنت" بل شصر" به من كه دانيالم رؤيايى مرئى شد بعد
از رؤيايى كه اولا به من مرئى شده بود، و در رؤيا ديدم، و هنگام ديدنم چنين
[1] به تفسير نور الثقلين جلد سوم
صفحات 294 و 295 مراجعه شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 545