نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 542
آيا انديشه در اين واقعيت نيست كه جلوى خود كامگيها را بگيرد.
2- ذو القرنين كه بود؟
در اينكه ذو القرنين كه در قرآن مجيد آمده از نظر تاريخى چه كسى بوده است، و
بر كدام يك از مردان معروف تاريخ منطبق مىشود؟ در ميان مفسران گفتگو بسيار است،
نظرات مختلفى در اين زمينه ابراز شده كه مهمترين آنها سه نظريه زير است.
اول: بعضى معتقدند او كسى جز" اسكندر مقدونى" نيست، لذا بعضى او را
به نام اسكندر ذو القرنين مىخوانند، و معتقدند كه او بعد از مرگ پدرش بر كشورهاى
روم و مغرب و مصر تسلط يافت، و شهر اسكندريه را بنا نمود، سپس شام و بيت المقدس را
در زير سيطره خود گرفت، و از آنجا به ارمنستان رفت، عراق و ايران را فتح كرد، سپس
قصد" هند" و" چين" نمود و از آنجا به خراسان بازگشت شهرهاى
فراوانى بنا نهاد، و به عراق آمد و بعد از آن در شهر" زور" بيمار شد و
از دنيا رفت، و به گفته بعضى بيش از 36 سال عمر نكرد، جسد او را به اسكندريه بردند
در آنجا دفن نمودند [1] دوم: جمعى از مورخين معتقدند ذو القرنين يكى از پادشاهان" يمن"
بوده (پادشاهان يمن بنام" تبع" خوانده مىشدند كه جمع آن"
تبابعه" است).
از جمله" اصمعى" در تاريخ عرب قبل از اسلام، و" ابن هشام"
در تاريخ معروف خود بنام" سيره" و" ابو ريحان بيرونى"
در" الآثار الباقيه" را مىتوان نام برد كه از اين نظريه دفاع كردهاند.
[1] تفسير فخر رازى ذيل آيات مورد بحث
و كامل ابن اثير جلد 1 صفحه 287، بعضى معتقدند نخستين كسى كه اين نظريه را ابراز
كرده شيخ ابو على سينا در كتاب الشفاء بوده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 542