responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 515

اتفاقا در حديثى كه از امام صادق ع نقل شده با صراحت مى‌خوانيم كه موسى از خضر آگاه‌تر بود يعنى در علم شرع‌ [1] و شايد نيافتن پاسخ براى اين سؤال، و همچنين سؤال مربوط به نسيان، سبب شده است كه بعضى اين موسى را موسى بن عمران ندانند، و بر شخص ديگرى منطبق سازند، اما با حل اين مشكل جايى براى آن سخن باقى نخواهد ماند.

از حديثى كه از امام على بن موسى الرضا ع نقل شده نيز اين نكته استفاده مى‌شود كه قلمرو ماموريت اين دو بزرگوار با يكديگر متفاوت بوده و هر كدام در كار خود از ديگرى آگاهتر بود [2] ذكر اين نكته نيز جالب است كه در حديثى از پيامبر ص چنين آمده:

" هنگامى كه موسى خضر را ملاقات كرد، پرنده‌اى در برابر آن دو ظاهر شد قطره‌اى با منقارش از آب برداشت، خضر به موسى گفت مى‌دانى پرنده چه مى‌گويد؟

موسى گفت چه مى‌گويد؟ خضر گفت: مى‌گويد:" ما علمك و علم موسى فى علم اللَّه الا كما اخذ منقارى من الماء":" دانش تو و دانش موسى در برابر علم خداوند همانند قطره‌اى است كه منقار من از آب برداشت" [3]

6- آن گنج چه بود؟

از سؤالات ديگرى كه پيرامون اين داستان به وجود آمده اين است كه اصولا گنجى را كه دوست عالم موسى اصرار بر نهفتنش داشت چه بود؟ وانگهى چرا آن مرد با ايمان يعنى پدر يتيمان چنين گنجى اندوخته بود؟! بعضى گفته‌اند كه اين گنج در حقيقت بيش از آنچه جنبه مادى داشته،


[1] الميزان جلد 13 صفحه 383.

[2] مجمع البيان جلد 6 صفحه 480.

[3] در المنثور و كتب ديگر (طبق نقل تفسير الميزان ذيل آيه مورد بحث).

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 515
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست