نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 51
او گذارده
شده است.
البته اين
قانون كلى كه" هيچكس بار گناه ديگرى را به دوش نمىكشد" هيچگونه منافاتى
با آنچه در آيه 25 سوره نحل گذشت كه مىگويد:" گمراه كنندگان بار مسئوليت
كسانى را كه گمراه كردهاند نيز بر دوش مىكشند" ندارد.
زيرا آنها به
خاطر اقدام به گمراه ساختن ديگران، فاعل آن گناهند، و يا همچون فاعل آن محسوب
مىشوند، بنا بر اين در حقيقت اين بار گناهان خودشان است كه بر دوش دارند و به
تعبير ديگر" سبب" در اينجا در حكم" مباشر" (انجام دهنده كار)
است.
همچنين
روايات متعددى كه در زمينه سنت نيك و بد گذشت و مفهومش اين بود كه هر كس سنت نيك
يا بدى بگذارد در پاداش و كيفر عاملين به آن، شريك است، نيز با آنچه در بالا گفتيم
تضادى ندارد، چرا كه" سنتگذار" در واقع از اجزاى علت تامه عمل است و
شريك در فاعليت.
4- سرانجام
چهارمين حكم را به اين صورت بيان مىكند كه" ما هيچ شخص و قومى را مجازات
نخواهيم كرد مگر اينكه پيامبرى را براى آنها مبعوث كنيم" تا وظائفشان را
كاملا تشريح و اتمام حجت كند (وَ ما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى
نَبْعَثَ رَسُولًا).
در اينكه
منظور از عذاب در اينجا هر نوع عذاب دنيا و آخرت است يا خصوص عذاب استيصال"
(يعنى مجازاتهاى نابود كننده همچون طوفان نوح) در ميان مفسران گفتگو است، ولى بدون
شك ظاهر آيه مطلق است و هر نوع عذاب را شامل مىشود.
و نيز در
اينكه آيا اين حكم، مخصوص آن دسته از مسائل شرعى است كه تنها راه فهم آنها ادله
نقليه است و يا همه مسائل را اعم از اصول و فروع، عقلى و نقلى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 51